Daan van den Berg - Stuurman Waterbouw

Daan Vd Berg Singapore

Dwergpotloodvisje

Het is 2009. Daan van den Berg weet al lang dat hij wil varen. Zijn vader is scheepswerktuigkundige geweest in de koopvaardij. Het examen van de HAVO (profiel Natuur & Techniek) haalt Daan net niet. Hij is zich aan het oriënteren op een HBO zeevaartopleiding. Toch voelt hij meer voor een MBO-opleiding in die richting, vanwege het meer praktische en operationele karakter. Een MBO-opleiding kan hij starten met het overgangsbewijs van HAVO 4 naar HAVO 5. Het was zijn vader die Daan aanraadde om naar opleidingen voor baggerbedrijf/waterbouw te kijken. Dat sprak nog meer tot Daans verbeelding dan de koopvaardij. Na een bezoek aan een open dag van het Scheepvaart en Transport College is hij verkocht.

Daan begint met de opleiding Stuurman Waterbouw (MBO-niveau 4). Hij komt oorspronkelijk uit Zutphen. Hij heeft bij STC-Loopplank, de huisvestingsorganisatie van de STC-Group, een uitstekende woning gevonden in het Rotterdamse. “Ik vind het heerlijk in Rotterdam. Prachtige havenstad. Ik woon in een appartement lekker dicht bij de locatie Lloydstraat, samen met nog drie aankomend baggeraars. Erg gezellig! Ik ben blij met mijn keuze voor Rotterdam en het STC. Ook de opleiding vind ik namelijk erg gaaf. Zit goed in elkaar, de meeste docenten komen uit de praktijk en het is duidelijk wat er van je verwacht wordt. Als ik mijn opleiding afgerond heb, wil ik starten als stuurman aan boord van een baggerschip. Daarmee gaat veel verantwoordelijkheid gepaard en je bent meewerkend voorman; dat lijkt me wel wat. Je kunt met het diploma Stuurman Waterbouw veel richtingen op, ook aan wal. Maar mijn ambitie is om internationaal te gaan varen. Dat geeft me een gevoel van vrijheid. Ik ben veel buiten en werk met mijn hoofd én mijn handen. Mijn uiteindelijke doel is om kapitein te worden.”

Bijnaam

In september 2012 vliegt Daan naar Singapore. Daar komt hij aan boord van het schip Volvox Terranova, een sleephopperzuiger met accommodatie voor veertig man aan boord en een capaciteit van 20.000m³. Een sleephopperzuiger kan zand, klei, slib en zelfs grind van de waterbodem opzuigen. Zo’n schip is van alle gemakken voorzien; een sportzaal, zwembad, bar, noem maar op. “Het was in het begin even wennen aan de werk- en leefsituatie aan boord. We vertrokken, na wat onderhoudswerk aan het schip in Singapore, naar Jakarta in Indonesië. Daarbij kruisten we de evenaar. Als er mensen aan boord zijn die dat voor het eerst doen aan boord van een schip, wordt het Neptunusfeest gevierd: Een gemoedelijke ontgroening met certificaat en bijnaam voor de groentjes. Ik ben vanaf dat moment ‘dwergpotloodvisje’. Neptunus steekt ook een barbecue aan en tovert wat kratjes gerstenat tevoorschijn.” vertelt Daan lachend.

Van Indonesië naar Australië

Voor de kust van Jakarta worden twaalf kunstmatige eilanden gemaakt. Van Oord legt er daar drie van aan met een totale oppervlakte van 800 hectare. Om die eilanden te bereiken met volgeladen ‘hoppers’ met zand dat een paar mijl uit de kust gewonnen wordt, baggert de Terranova eerst een vaargeul met draaicirkel voor de schepen uit. Daan wordt als stagiair opvallend veel betrokken bij alle aspecten van het project, bijvoorbeeld in meetings met de opdrachtgever. Na afronding van dit deelproject varen zij terug naar Singapore. Daar maken ze het schip schoon voor een trip naar Australië. De Australiërs zijn als de dood voor uitheems(e) plant- en diersoorten, voedsel en daarmee mogelijk verband houdende ziektekiemen. Een groot deel van de bemanning zal daar ook vervangen worden door Australiërs. “Ik zoek gelijk contact met de planningsafdeling van Van Oord en vlieg terug naar Nederland. Na twee weekjes thuis ga ik aan boord van de Geopotes 15, ook een sleephopperzuiger. Zij ligt bij Damen Shiprepair in Schiedam en daar help ik twee weken lang mee met reparaties aan dek.”

Maasvlakte II

De Geopotes 15 vaart uit. Tijd voor weer een opdracht: Het verbreden van de Yangtzehaven in Maasvlakte II. “We beginnen met slib wegzuigen vóór de kademuur. Dan winnen wij zand in de Noordzee en dat storten we weer tegen de kademuur aan om het naar buiten vallen van de kademuur te voorkomen bij de sloop. Na deze klus is IJmuiden aan de beurt voor onderhoud. Slib wegzuigen om de vaargeul zowel binnen- als buitengaats op diepte te houden. Ook winnen we zand in de Noordzee dat voor een winzuiger wordt neergelegd en met de binnenvaart voor verdere verwerking het land in gaat.”

Black-out

Vanuit IJmuiden vertrekt de Geopotes 15 naar Harwich in Engeland. Aan het eind van zijn tijd op de Terranova kreeg Daan te horen dat hij zijn mond meer open moet trekken. “Op de Geopotes doe ik dat, en verhip, het werkt. Ik mag veel meer baggeren en wat later zelfs zelfstandig varen! Heerlijk, dat nauwkeurig manoeuvreren met zo’n bakbeest. Dit vind ik veel leuker dan werken op een cutterzuiger, die vastligt aan spudpalen… Op een gegeven moment krijgen we flinke problemen met de motoren. De cilinderkoppen moeten vervangen worden. Ik kijk aandachtig mee hoe de machinisten te werk gaan. Bij het inschakelen van de motoren een black-out! Geen elektriciteit en dus geen licht aan boord en geen voortstuwing! Het schip is onbeladen, weegt dus relatief weinig, heeft een beperkte diepgang en er staat een stevige wind. Ik voel dat we op drift raken en begin hem te knijpen. De machinisten zijn echter totaal niet onder de indruk. Iedereen weet wat hij moet doen en bijna zonder een woord te wisselen wordt alles systematisch gecontroleerd, zo nodig gerepareerd en weer opgestart. Na een paar minuten begint er van alles om mij heen te stampen en we zijn weer in bedrijf. Ik hoor een harde klik, gevolgd door een verlossend gezoem van volts en ampères; we hebben weer elektriciteit en voortstuwing.”

Na Harwich steekt de Geopotes de Noordzee over, terug naar Nederland. Daar komt Ron van der Net aan boord, een klasgenoot. “Wij nemen de wacht over van elkaar en doen daarbij overdrachten. Ook doen we veel onderhoudsklussen samen. De afsluiting van Maasvlakte II wordt doorbroken. Een historische gebeurtenis. Als de dijk door is, beginnen we met het op diepte brengen van de havens. We baggeren tot maar liefst 26 meter waterdiepte. Dit zijn de diepste havens van Rotterdam en klaar voor het ontvangen van de nieuwste generaties containerreuzen. Met deze klus komt ook een eind aan mijn stageperiode van zes maanden. Wat een diverse, interessante, internationale en leerzame stage… Ik kan niet wachten om weer te gaan!”

De opleiding

MBO Maritiem waterbouwer / stuurman

Aangeboden door het Scheepvaart en Transport College

Opleiding tot maritiem waterbouwer als stuurman. Dit diploma geeft een vaarbevoegdheid voor het varen op alle schepen. Vierjarige mbo voltijdopleiding (BOL) op niveau 4.

Het beroep

Tijdens het baggeren bevindt de maritiem waterbouwer / stuurman zich op de brug. Zijn voornaamste taken zijn varen, navigeren en communiceren. Als stuurman van de wacht is hij ook eindverantwoordelijk voor het baggerproces.

(Artikel geschreven door: Milan Schalk - Public Relations STC-Group)