Bezoekersstromen
Door de constante doorstroom van jongeren uit verschillende leerjaren van vmbo, havo en vwo, konden we veel gesprekken voeren. Veel jongeren hadden merkbaar weinig kennis over de maritieme sector, maar met behulp van onze achterwand en brochure kregen ze een goed inzicht in de veelzijdigheid van de sector. Het was fantastisch om te zien hoe nieuwsgierigheid en onwetendheid omgezet werden in enthousiasme.
Bezoekers en promotiemateriaal
In de loop van de twee dagen hebben we ongeveer 500 gesprekken gevoerd, waarbij we rond de 350 brochures hebben uitgedeeld, inclusief een overzicht van open dagen van alle maritieme scholen. We zijn benieuwd of dit zal leiden tot meer bezoekers tijdens de open dagen op de maritieme scholen.
Samenwerking met studenten
De studenten van maritieme scholen speelden een belangrijke rol in het succes van onze stand. Ze benaderden de bezoekers op een vriendelijke en open manier, waarbij ze hun ervaringen met de maritieme opleidingen en stages uitvoerig deelden.
Extra presentatiemiddelen
We hebben weer enkele presentatiemiddelen ingezet, waaronder een tv-scherm waarop een gezamenlijke video werd afgespeeld, samengesteld met beeldmateriaal van verschillende brancheverenigingen. De banners met de landkaart en locaties van de maritieme scholen waren populaire blikvangers. Daarnaast maakten we gebruik van een VR-bril waarmee bezoekers een doe-activiteit konden kiezen in bijvoorbeeld, een machinekamer of op een reddingsvlot. Dit werd getoond op een groot scherm om de aandacht van andere bezoekers te trekken. De VR-bril werd goed ontvangen en was vaak in gebruik. Net als vorig jaar hebben we gebruikt gemaakt van de mini-simulator. Hiermee konden de bezoekers zelf even de kapitein zijn aan boord van een schip.