De bijna honderdjarige Afsluitdijk moet worden aangepast aan de huidige wettelijke waterveiligheidsnormen. De dijk wordt daarom versterkt zodat de dijk bestand is tegen zeer hoge waterstanden en grote golven die plaatsvinden bij een zogeheten `superstorm’ die eens in de tienduizend jaar kan optreden. Bij een combinatie van springtij en een langdurige, uitzonderlijk zware noordwesterstorm wordt het water hoog tegen de dijk opgestuwd en slaan de golven op de dijk. De dijk mag niet bezwijken als zo´n superstorm optreedt en daarom krijgt de dijk aan de Waddenzeezijde een speciale bekleding en wordt hij bijna twee meter verhoogd.
De Afsluitdijk valt onder het beheer van Rijkswaterstaat. De overheidsinstantie werkt voor de dijkversterking samen met het bouwconsortium Levvel de Afsluitdijk, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis. Levvel ontwerpt, bouwt en financiert de versterking van de dijk en onderhoudt deze 25 jaar. Rijkswaterstaat werkt ook samen met De Nieuwe Afsluitdijk waarin de provincie Fryslan en Noord-Holland en de gemeenten Sudwest, Fryslan, Hollands Kroon en Harlingen vertegenwoordigd zijn.
Rijkswaterstaat zelf zorgt voor een betere veiligheid en het vergroten van de afvoercapaciteit. De regio zorgt ervoor dat de ambities op het gebied van duurzame energie, ecologie, recreatie en toerisme tot stand komen. Samen realiseren Rijk en regio zo een veilige, duurzame, aantrekkelijke en toekomstbestendige dijk. De projectkosten zijn in eerste instantie begroot op 1,571 miljard euro waarin tevens dijkbeheer en -onderhoud voor 25 jaar zijn opgenomen. Nu is het prijskaartje al ruim 2,1 miljard euro onder meer vanwege een aanpassing van de ontwerpuitgangspunten om te kunnen voldoen aan de hydraulische randvoorwaarden.