De sector in vogelvlucht

Alleen al in Nederland werken er duizenden mensen in de maritieme, offshore en energie sector. Zij houden zich bezig met de meest uiteenlopende werkzaamheden. Dit betekent dat de werknemers ook uiteenlopende achtergronden hebben. Het zal je verrassen met welke soort achtergrond en opleidingen je aan de slag kunt in deze internationale sector. Van nautisch, technisch, bedrijfskundige tot een onderzoeksachtergrond. Eén ding hebben zij in ieder geval gemeen: medewerkers uit de maritieme, offshore en energie sector denken in oplossingen.

Op zee

75% van de aarde bestaat uit zee. Het speelterrein van de maritieme, offshore en energie sector. Dat je met een nautische achtergrond aan de slag kunt in deze sector is dan ook geen verrassing. Van matroos, stuurman tot kapitein. Aan boord van schepen liggen veel carrièremogelijkheden. En dan heb je nog de mogelijkheid om op verschillende soorten schepen aan het werk te gaan. Op een binnenvaartschip in Nederland, in de containervaart, een sleephopperzuiger, een offshore support vessel, bulkcarrier, sleepboot, onderzeeboot, cruiseschip of misschien wel op een superjacht. Genoeg mogelijkheden op elk niveau.

Engineers

Al het materieel wat je tegenkomt in deze sector is bedacht, ontworpen, gecreëerd en gebouwd. Techniek speelt dus een ontzettend belangrijke rol in deze sector. De engineers vormen op elk niveau een belangrijke basis. Van gigantische metaalconstructies voor de scheepsbouw, offshore platforms tot windturbines op zee. Je hebt te maken met zware materie en moet soms rekening houden met de ruige offshore omgeving. Ook de installaties en mechanica aan boord of binnen deze gigantische constructies moeten worden ontworpen en gebouwd. Tot slot moeten deze installaties en mechanica worden geïnstalleerd, bediend en onderhouden, want je hebt te maken met zeer complexe processen. Steeds vaker worden schepen ook gedreven door elektrische accu’s. Je hebt te maken met elektrische componenten van een windturbine, maar ook met de meest krachtige motoren. Je bedenkt bijvoorbeeld hoe de techniek ervoor kan zorgen dat het werk efficiënter en duurzamer uitgevoerd kan worden. Zelfs een achtergrond in de luchtvaarttechniek biedt carrièremogelijkheden in deze sector. In de offshore wind sector heb je tenslotte ook te maken met draaiende wieken. In elke fase van de levenscyclus zijn technici nodig op elk niveau, zowel onshore als offshore.

Bedrijvigheid

Net als elk bedrijf, streven ondernemingen in de maritieme, offshore en energie sector ernaar gezond en winstgevend te zijn. Het beheersen en optimaliseren van bedrijfsprocessen is daarbij een belangrijk onderdeel. Mannen en vrouwen met een economische of bedrijfskundige achtergrond zijn dan ook van grote waarde voor de sector. Dus ook zonder technische of nautische achtergrond ligt er belangrijke rol voor jou in deze industrie.
Ook het doen van zaken is van cruciaal belang in deze sector. Nederland is een echt handelsland. Van oudsher hebben landen en bedrijven elkaar nodig. Producten, materialen en voorwerpen worden ingekocht en verkocht. Tenders worden ingediend, contracten worden gesloten en deals worden gemaakt. Het onderhouden van huidige klanten en zoeken naar nieuwe mogelijkheden speelt hier een grote rol. Salesmedewerkers en accountmanagers streven altijd naar de beste deal, waarbij rekening gehouden wordt met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Omdat je in deze industrie te maken hebt met grote constructies, kan dit om miljoenendeals gaan. Daarnaast zijn bedrijven altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Waar liggen de kansen voor de toekomst? Waar moet een bedrijf zich de komende jaren op gaan richten? En hoe moeten ze dit aanpakken? Juist in een sector die zo in beweging is als de maritieme, offshore en energie sector zijn business developers, project managers en adviseurs van groot belang.

Kennis van data

Technologische ontwikkelingen doen de laatste jaren ook steeds vaker hun intrede in de maritieme, offshore en energie sector: digitalisering, Internet Of Things, robotisering, artificial intelligence en blockchain. Deze digitale transformatie vraagt om professionals met een technologische achtergrond en mannen en vrouwen met kennis van data. Steeds vaker wordt er data van een schip verzameld en geanalyseerd om zo te weten hoe het zich gedraagt en hoe het zich in de toekomst efficiënter kan gaan gedragen. Zo kan ingeschat worden wanneer het schip onderhoud nodig heeft en is het mogelijk om de bemanning bij te sturen bij een eventuele inefficiënte of onveilige keuze. Daarnaast zijn havens ook bezig met het verzamelen en verwerken van data. Op deze manier gebruikt de Haven van Rotterdam een cloudplatform om een groot havengebied voor te bereiden op autonome scheepvaart. Deze data moeten niet alleen verzameld en verwerkt worden, het moet ook worden beveiligd. Cybersecurity is dan ook niet meer een kwestie van ‘nice to have’ maar een ‘must have’. Ook doet 3D printing zijn intrede. Reserveonderdelen worden gefabriceerd en er kunnen vormen uit één stuk metaal worden gemaakt, in plaats van bijvoorbeeld gieten.
Tot slot worden robots en drones ontwikkeld om werkzaamheden over te nemen. Al deze ontwikkelingen bieden veel mogelijkheden voor de maritieme, offshore en energie sector. Om dit bij te kunnen houden en hierop in te springen, zijn er onder andere ICT’ers, IT’ers, data analisten, specialisten en cybersecurityspecialisten nodig.

Efficiënter, duurzamer, slimmer en schoner

Bij vernieuwende producten en projecten gaat veel onderzoek vooraf. Hoe kan een product of project efficiënter, duurzamer, slimmer, schoner uitgevoerd worden, zijn vragen die gesteld moeten worden. Om vooruit te komen in de sector, zijn onderzoekers dus ontzettend belangrijk. Zo worden constructies van gigantische schepen getest of wordt er onderzocht of we zeewier kunnen kweken tussen de windmolens. Maar denk bijvoorbeeld ook aan zeebodemonderzoek dat uitgevoerd moet worden voordat er een windturbine of olieplatform geplaatst mag worden. Door middel van onderzoek, monitoring en interpretatie wordt de zeebodem geanalyseerd en het eventuele effect. Hier moet natuurlijk rekening worden gehouden met het milieu en de omgeving. En hoe de omgeving eruitziet moet ook in kaart worden gebracht. Er zijn dus rollen voor biologen en geofysici. Andere gebieden waar de sector op dit moment onderzoek naar doet, zijn toekomstige energievoorzieningen en brandstoffen, de schepen van de toekomst maar ook de kansen voor het opslaan van CO2 onder de Noordzee.

Strakke logistieke planning

Met een logistieke achtergrond zit je goed in de maritieme, offshore en energie sector. Een groot deel van het transport gaat ten slotte over water. In 2018 zijn er in de Rotterdamse haven in totaal 29.476 zeeschepen en 107.000 binnenvaartschepen binnengekomen. Dat betekent een strakke planning vanuit alle betrokken partijen. Maar het houdt niet op als het schip de haven in vaart. Laders, lossers en vakkenvullers zijn hard nodig om alle producten te verwerken en te zorgen dat ze op de juiste plek en op het juiste moment aankomen. Operators, heftruckchauffeurs, kraanmachinisten, inspecteurs, allen zijn ze nodig voor een goede afhandeling. En niet te vergeten de planning voor de varende schepen. Dit gaat verder dan zorgen dat schepen volgens planning vertrekken en op tijd op bestemming aankomen. Het onderhoud, de bevoorrading, tanken, het papierwerk, wisseling van personeel, alles moet gepland en uitgevoerd worden.

En meer

Eigenlijk kan je met elke achtergrond wel aan de slag in de maritieme, offshore en energie sector. Elk bedrijf heeft belang bij goede administratieve medewerkers, een sterke finance afdeling, creatieve marketeers en betrokken HR-medewerkers. Maar denk bijvoorbeeld ook aan maritieme advocaten, meubelontwerpers die aan de slag kunnen in de jachtbouw, of een kok, schepen zijn weken onderweg en er moet natuurlijk ook gegeten worden. Welke achtergrond je ook hebt, er ligt zeker een carrièremogelijkheid voor jou in de maritieme, offshore en energie sector.

Bron: Navingo