Marcelv Vlimmeren Flinstone

Marcel is 22 jaar oud en heeft in september 2012 zijn opleiding tot Maritiem Officier met de baggerspecialisatie afgerond aan het Maritiem Instituut Willem Barentsz te Terschelling. Op de dag van de diploma-uitreikingen had ik hem al kort gesproken over werken in de waterbouw en tijdens dit gesprek bleek al snel dat Marcel erg enthousiast is over dit vakgebied. Inmiddels (april 2013) werkt Marcel een klein half jaar bij Tideway aan boord van valpijpschip Flintstone als 2e stuurman.

Wat is een valpijpschip?

Een valpijpschip (plaatje) wordt veelal ingezet in de offshore-industrie om kabels en leidingen, die op de bodem van de zee liggen, af te dekken. Deze kabels en leidingen transporteren bijvoorbeeld gas, olie of elektriciteit van platforms of windmolenparken in zee, naar de wal. Dit gebeurt soms op dieptes van maar liefst 1500-2000 meter. De stenen (verschillende formaten) worden door het valpijpschip en de ROV (onderwaterrobot) tot op 10 cm nauwkeurig neergelegd.

Wat doe je als 2e stuurman?

Als 2e stuurman help je de 1e stuurman of kapitein van het schip met het besturen van het schip en op locatie de ROV (onderwaterrobot). Af en toe mag je zelf ook sturen, maar het is de bedoeling dat je ervaring op doet. Het is natuurlijk niet niks om even een schip van 150 meter lang even te besturen.

Hoe word je (2e) stuurman?

Stuurman kun je worden door op MBO-niveau je Stuurman Waterbouw diploma te halen op het Scheepvaart- en Transport College in Rotterdam of op HBO-niveau je Maritiem Officier (MAROF), met de uitstroomrichting Waterbouw, diploma te halen op het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling. Zelf heb ik het HBO MAROF diploma behaald op het Maritiem Instituut Willem Barentsz, waarbij ik speciaal heb gekozen voor de waterbouwuitstroomrichting. Met dit diploma kun je zowel

Stuurman (bovendeks) als Scheepswerktuigkundige (benedendeks) worden. Tijdens de opleiding ga je zowel in het derde als in het vierde jaar een half jaar op stage. Dat kan overal ter wereld zijn, van Nederland tot Braziliƫ en van Zuid-Afrika tot Japan.

Waarom wilde je de waterbouw in?

Omdat de gastlessen over waterbouw en de open dagen met onder andere waterbouwbedrijven mij erg aanspraken. Het internationale aspect, maar vooral het maken en beschermen van havens, kusten en het onderwatertransport. Je ziet soms letterlijk land boven water komen en dat gevoel neemt niemand je af!